Artigo enviado pelos irmãos de Barueri-SP
“Antes sede uns para com os outros benignos, misericordiosos, perdoando-vos uns aos outros, como também Deus vos perdoou em Cristo.” (Ef 4:32)
Podemos contemplar nas Escrituras Sagradas três aspectos do perdão. O primeiro é aquele que pode ser entendido pelo contexto da nova aliança, a saber; o perdão que Deus declara àqueles que crêem no SENHOR Jesus Cristo como o único e suficiente Salvador. A base para a efetividade deste perdão encontra-se na pessoa de Cristo Jesus e em sua consumada obra redentora. “Sendo justificados gratuitamente pela sua graça, pela redenção que há em Cristo Jesus. Ao qual Deus propôs para propiciação pela fé no seu sangue, para demonstrar a sua justiça pela remissão dos pecados dantes cometidos, sob a paciência de Deus; Para demonstração da sua justiça neste tempo presente, para que ele seja justo e justificador daquele que tem fé em Jesus.” (Rm 3:24-26) Muitos são aqueles que presumem-se que a simples confissão de pecados podem lhes assegurar a possibilidade de perdão. Esta maioria baseia-se no que o apóstolo João escreveu em sua 1ª epístola, capítulo 1 versículo 9 que diz: “Se confessarmos os nossos pecados, ele é fiel e justo para nos perdoar os pecados, e nos purificar de toda a injustiça.” Porém, neste verso, o apóstolo não expôs o assunto concernente ao perdão de modo generalizado, aplicando a santos e ímpios igualmente. Entendemos pelo seu contexto que o perdão ali referido relaciona-se aos legítimos filhos de Deus; aqueles que nasceram de novo, portanto são filhos espirituais. “Filhinhos meus, estas cousas vos escrevo para que não pequeis. Se, todavia, alguém pecar, temos Advogado junto ao Pai, Jesus Cristo, o justo;” (IJo 2:1) Esta observação no entanto, sabemos estar sujeita à seguinte objeção: Então porque o apóstolo João apresentou no verso seguinte como se aplicando generalizadamente? “e ele é a propiciação pelos nossos pecados, e não somente pelos nossos próprios, mas ainda pelos do mundo inteiro.” ? (v.2 ) Embora neste verso aparece a expressão “mas ainda pelos do mundo inteiro”, não se deve aplicar-se de modo generalizado, ou seja; à toda a humanidade, mas aos cristãos autênticos do mundo inteiro. De outro modo isto implicaria numa suposta contradição bíblica. Mas a palavra de Deus em sua essência é inerrante. Atribuirei todas as aparentes incoerências da Bíblia à minha própria ignorância.(1) “Toda Escritura é inspirada por Deus...” (IITm 3:16ª) O sangue de Cristo tem valor suficiente para remir o mundo inteiro, mas seu poder é aplicado apenas aos que crêem.(2) Não podemos tomar o que pertence aos filhos e lançá-los aos cães. As pessoas que não tem Cristo como Rei para reinar sobre elas jamais terão Seu sangue para salvá-las.(2) A Bíblia não fala de mero perdão. Não pode existir perdão senão com base na satisfação da justiça.(3) O Pr. Glênio Fonsêca Paranaguá, (Londrina-Paraná), expôs este ponto do seguinte modo: A lei exige o cumprimento da penalidade e o réu não pode ser justificado sem a execução do castigo. Jesus não podia apenas nos substituir na cruz, pois a justiça decreta a morte do culpado. “A alma que pecar, essa morrerá” (Ez 18:20) É um completo absurdo dizer que Deus nos perdoa porque Ele é amor. A única base pela qual Deus nos pode perdoar é a cruz.(4) Neste aspecto podemos contemplar o imensurável amor de Deus demonstrado a nós indignos pecadores. Para que fôssemos justificados e recebêssemos o perdão divino, Cristo Jesus assumiu a nossa deplorável condição na cruz, a fim de que a sua morte se tornasse a nossa morte para que sua justiça fosse a nossa justiça. Tomando o lugar do pecador na cruz, Jesus tornou-se tão inteiramente responsável pelo pecado como se fosse totalmente culpado.(5) Pelo evangelho, o salário do pecado foi pago e a justiça divina plenamente satisfeita. “Porque o amor de Cristo nos constrange, julgando nós assim: que, se um morreu por todos, logo todos morreram. Àquele que não conheceu pecado, o fez pecado por nós; para que nele fôssemos feitos justiça de Deus. Porque o salário do pecado é a morte, mas o dom gratuito de Deus é a vida eterna, por Cristo Jesus nosso Senhor.” (II Co 5:14,21 ; Rm 6:23) Aleluia! A cruz de Cristo é o preço do meu perdão.(5) O sangue da nova aliança vertido na cruz do Calvário é a preciosidade que consolida a nossa confiança, de que fomos perdoados completamente em Cristo Jesus, no qual temos acesso ao Pai. Suportando vergonha e rude zombaria, Em meu lugar Ele foi condenado; Selou meu perdão com seu sangue derramado Aleluia! que Salvador amado!(6) O sacrifício de Cristo foi único, perfeito e eficaz. O Cordeiro de Deus que veio para tirar o pecado do mundo levou sobre Si mesmo, em seu corpo sobre o madeiro, os nossos pecados, outorgando-nos completa vitória sobre os mesmos. Porém lembre-se: O amor de Deus não é uma bondade natural permissiva como muitos imaginam e por isso o arrastam na lama; é rigidamente justiça e por esse motivo Cristo morreu.(7) “Levando ele mesmo em seu corpo os nossos pecados sobre o madeiro, para que, mortos para os pecados, pudéssemos viver para a justiça; e pelas suas feridas fostes sarados. Sabendo isto, que o nosso homem velho foi com ele crucificado, para que o corpo do pecado seja desfeito, para que não sirvamos mais ao pecado. Porque aquele que está morto está justificado do pecado. Assim também vós considerai-vos mortos para o pecado, mas vivos para Deus em Cristo Jesus nosso Senhor.” (I Pe 2:24 ; Rm 6:6,7,11) Libertação! Assinada em lágrimas, selada com sangue, escrita em pergaminho celestial, registrada nos arquivos eternos. A tinta negra da acusação foi totalmente coberta pela tinta vermelha da cruz: “O sangue de Jesus Cristo nos purifica de todo pecado”.(5) O Pr. Humberto Xavier Rodrigues, comentando sobre este assunto disse: Devemos saber, com base na autoridade da palavra de Deus, que todos os nossos pecados foram lançados sobre nosso Senhor Jesus e tirados da vista de Deus para todo o sempre. O nosso Deus se desfez deles de um modo cabal e veio satisfazer todas as exigências do Seu trono e de todos os atributos da Sua natureza santa. Em colossenses 2:13-15 podemos certificar-nos: “E a vós outros, que estáveis mortos pelas vossas transgressões e pela incircuncisão da vossa carne, vos deu vida juntamente com ele, perdoando todos os nossos delitos; tendo cancelado o escrito de dívida, que era contra nós e que constava de ordenanças, o qual nos era prejudicial, removeu- o inteiramente, encravando-o na cruz; e, despojando os principados e as potestades, publicamente os expôs ao desprezo, triunfando deles na cruz.”
A convicção da exposição acima implica em nossa segunda consideração: Aquele que foi perdoado por Deus em Cristo Jesus, também deve exercer a prática do perdão das ofensas de seus semelhantes. Ora, sendo perdoados, necessariamente deve haver em nós santa disposição em perdoar. A recusa de perdão e reconciliação é atitude orgulhosa. A pessoa que sabe que é susceptível à queda estará mais pronta a perdoar as ofensas de seus semelhantes.(8) Precisamos considerar: O perdão não é uma opção aos filhos de Deus, mas um imperativo categórico. “Suportai-vos uns aos outros, perdoai-vos mutuamente, caso alguém tenha motivo de queixa contra outrem. Assim como o Senhor vos perdoou, assim também perdoai vós;” (Cl 3:13) Um cristão anônimo fez a seguinte observação: Parecemos animais quando matamos. Parecemos homens quando julgamos. Parecemos Deus quando perdoamos. Irmãos e irmãs ponderem nas seguintes reflexões: “Deus é amor!” (I Jo 4:8) Como andarão os Seus filhos? R.: “e andai em amor,...” (Ef 5:2ª ) “Deus é o Deus da paz” (Rm 16:20) Como devem comportar-se os Seus filhos? R.: “Segui a paz com todos...” (Hb 12:14) “Deus é santo!” (I Pe1:16) Como devem ser os Seus filhos? R.: “porque escrito está: Sede santos, porque eu sou santo.” (I Pe 1:16) “Deus é Luz!” (I Jo 1:5) Como devem andar os Seus filhos? R.: “Pois, outrora, éreis trevas, porém, agora, sois luz no Senhor; andai como filhos da luz” (Ef 5:8) “Deus é Espírito!” (Jo 4:24) Como andam os Seus filhos? R.: “Digo, porém: andai no Espírito e jamais satisfareis à concupiscência da carne.” (Gl 5:16) “Deus é misericordioso!” (Lc 6:36) Como devem proceder os Seus filhos? R.: “Sede misericordiosos, como também é misericordioso vosso Pai.” (Lc 6:36) Enfim, “Revesti-vos, pois, como eleitos de Deus, santos e amados, de ternos afetos de misericórdia, de bondade, de humildade, de mansidão, de longanimidade. Suportai-vos uns aos outros, perdoai-vos mutuamente, caso alguém tenha motivo de queixa contra outrem. Assim como o Senhor vos perdoou, assim também perdoai vós; acima de tudo isto, porém, esteja o amor, que é o vínculo da perfeição.” (Cl 3:12-14) Deus é tudo aquilo que a sua palavra declara com respeito a Si mesmo. Logo, “aquele que diz que permanece nele, esse deve também andar assim como ele andou.” (I Jo 2:6) Se realmente conhecemos a Cristo como nosso Salvador, os nossos corações são quebrantados, não podem ser duros, e não podemos negar o perdão, disse Martyn Lloyd-Jones. Assim declara Tiago 1:23 “Porque, se alguém é ouvinte da palavra e não praticante, assemelha-se ao homem que contempla, num espelho, o seu rosto natural; pois a si mesmo se contempla, e se retira, e para logo se esquece de como era a sua aparência.” Nada neste mundo vil e em ruínas ostenta a suave marca do Filho de Deus tanto quanto o perdão.(9) O Senhor Jesus enfatizou a necessidade de reconciliação, acima mesmo de qualquer sacrifício espiritual que alguém possa realizar. Ele disse em Mateus 5:23 o seguinte: “Se, pois, ao trazeres ao altar a tua oferta, ali te lembrares de que teu irmão tem alguma coisa contra ti, deixa perante o altar a tua oferta, vai primeiro reconciliar-te com teu irmão; e, então, voltando, faze a tua oferta.” Observem irmãos; para Deus é mais importante estarmos reconciliados com os irmãos e vivermos em paz com todos do que oferecer sacrifícios espirituais estando em falta com alguém. O altar referido no verso acima não deve ser entendido como se aludido a um templo feito por mãos humanas, ou alguma coisa ou repartição dentro do mesmo, mas trata-se da esfera espiritual, onde aproximamo-nos de Deus para prestarmos culto a Ele e adorá-Lo com salmos, hinos, cânticos espirituais e com ações de graças. Também é o lugar onde trazemos nossas “ofertas” de confissão de pecados e recebemos graciosamente a paz; fruto da justificação em Cristo. Porém, como podemos aproximar-nos de Deus, confessarmos a Ele os nossos pecados, quando nós mesmos temos algo contra alguém, recusamos o perdão e reconciliação com os nossos ofensores ou àqueles a quem ofendemos? Uma certa mulher supostamente cristã, tinha algo contra o seu marido e, decididamente, assumira a postura de não perdoá-lo. Ela chegou-se a dizer a seu pastor: “Eu vou morrer, mas não perdôo o meu marido; vou levar isto comigo no meu caixão para o túmulo”. Se alguém assume tal atitude como esta, é de se duvidar se alguma vez ela leu ou entendeu o que está escrito em Mateus 6:14-15. “Porque, se perdoardes aos homens as suas ofensas, também vosso Pai celeste vos perdoará; se, porém, não perdoardes aos homens {as suas ofensas}, tampouco vosso Pai vos perdoará as vossas ofensas.”
Aquele que não perdoa destrói a ponte pela qual ele mesmo deveria passar.(5) Como Lewis Smedes destaca: "A primeira e geralmente única pessoa a ser curada pelo perdão é a pessoa que perdoa... Quando genuinamente perdoamos, libertamos um prisioneiro e então descobrimos que o prisioneiro que libertamos éramos nós". Ora, se recebemos a Cristo como Senhor, somos seus servos. Se somos seus servos não podemos desonrá-Lo em negligência aos seus mandamentos. “O filho honra o pai, e o servo, ao seu senhor. Se eu sou pai, onde está a minha honra? E, se eu sou senhor, onde está o respeito para comigo? diz o SENHOR dos Exércitos... Por que me chamais Senhor, Senhor, e não fazeis o que vos mando?” (Ml 1:6 ; Lc 6:46) Errar é a tendência inevitável decorrente da falibilidade da natureza humana. Perdoar é a característica essencial inerente à natureza divina em nós implantada através do novo nascimento. Aquele que nasceu de Deus tem como característica fundamental o amor perdoador em seu coração.
O terceiro aspecto do perdão relaciona-se conosco mesmos. Há muita gente vivendo subjugada pelos sentimentos depressivos que atormentam suas pobres almas. São sentimentos de ódio, de vingança, de amargura, de fracasso, de perda, etc., que se interpõe como obstáculos deixando suas vítimas escravizadas e impotentes para o avanço de seus objetivos. Essas pessoas normalmente trazem as marcas impressas do passado, por isso vivem sufocadas pela cobrança interior imposta pelo pecado. Normalmente, esses vivem como a mulher de Ló; olhando para trás; o que fizeram, o que deixaram de fazer, o que foram, etc., por isso, não podem desfrutar de um gozo legítimo e contínuo; não podem desfrutar do perdão autêntico. Não são poucos os que vivem atrofiados no caminho da existência pela falta de perdão; cegados do objetivo supremo. Entretanto, como o apóstolo Paulo, somos convocados à determinação consistente imposta pelo Senhor em Sua palavra. “Irmãos, quanto a mim, não julgo havê-lo alcançado; mas uma coisa faço: esquecendo-me das coisas que para trás ficam e avançando para as que diante de mim estão, prossigo para o alvo, para o prêmio da soberana vocação de Deus em Cristo Jesus.” (Fp 3:13-14) O olhar de Paulo estava no prêmio a ser alcançado: Ser conformado à imagem de Cristo. Conseqüentemente, suas forças eram renovadas, sua esperança indestrutível e a certeza de sua fé garantida por Deus; ele desfrutava do perdão real patrocinado pela soberana graça de Deus em Cristo Jesus. Igualmente, os olhos do cristão devem estar fixados firmemente neste supremo propósito. Em Cristo, o cristão encontra o perdão de todas as suas ofensas cometidas contra Deus, a capacidade para perdoar aos outros e a libertação de si mesmo conforme a autoridade transmitida pela palavra de Deus. “Bendize, ó minha alma, ao SENHOR, e tudo o que há em mim bendiga ao seu santo nome. Bendize, ó minha alma, ao SENHOR, e não te esqueças de nem um só de seus benefícios. Ele é quem perdoa todas as tuas iniqüidades; quem sara todas as tuas enfermidades;” (Sl 103:1-3) Com o argumento acima, a nossa intenção é mostrar aos nossos irmãos e irmãs que não devemos jamais submeter-nos ao pesado tributo imposto pelo pecado, uma vez que encontramos na expiação de Cristo completa vitória sobre o mesmo. Isto implica num descanso interior; quando cremos e descansamos no fato de que já fomos completamente perdoados por Deus em Cristo Jesus, e assim celebrarmos continuamente ao Senhor pela vitória conquistada, vivendo em plena liberdade para a Sua glória. “Para a liberdade foi que Cristo nos libertou. Permanecei, pois, firmes e não vos submetais, de novo, a jugo de escravidão.” (Gl 5:1) Em conclusão a este tópico, ponderemos no seguinte mandamento: “Alegrai-vos sempre no Senhor; outra vez digo: alegrai-vos.” (Fp 4:4) O mandamento não diz: “Entristecei-vos sempre ..”; à despeito de suas derrotas, de seus fracassos, de suas misérias do passado, etc., mas; “Alegrai-vos sempre no Senhor...”. Se você não tem alegria na vida cristã, existe vazamento em algum lugar de seu cristianismo. (10). “Disse-lhes mais: ide, comei carnes gordas, tomai bebidas doces e enviai porções aos que não têm nada preparado para si; porque este dia é consagrado ao nosso Senhor; portanto, não vos entristeçais, porque a alegria do SENHOR é a vossa força.” (Ne 8:10) Nestes dias complexos de culpa, talvez a mais gloriosa palavra de nossa língua seja “perdão”.(11)
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(1) John Newton ; (2) Thomas Watson ; (3) Geoffrey Wilson ; (4) Oswald Chambers ; (5) Alguém ; (6) Phillipp Paul Bliss
(7) Donald Grey Barnhouse ; (8) Alexander Auld ; (9) Alice Clay ; (10) Billy Sunday ; (11) Billy Graham ;
Levi Cândido
Barueri, 05 de Abril de 2009
Para a Edificação do Corpo de Cristo!! Mateus 5:9 Bem-aventurados os pacificadores, porque serão chamados filhos maduros de Deus.
domingo, 10 de maio de 2009
Sin, Humiliation, Judgment-L. M. Grant.
L M Grant.
Judges 19 and Judges 20
Grievous sin had been committed in Israel, shocking, revolting to every ear that heard it. Nor was any tribe allowed to remain ignorant of, or indifferent to this defiant challenge against the holiness of the God of Israel. It was a matter of so vital consequence as to involve the entire nation.
But let us carefully note the matters that led up to the awful event, for it is these things that manifest the careless, unprofitable state of soul that characterized the nation as a whole, and which is so sadly repeated in the present history of our own dispensation of the grace of God. Evil had been allowed to gradually creep in unchallenged, and senses had become dulled to it, until by a sudden, shocking exposure we learn the essential results of the laxity that leaves the roots of evil unjudged.
1. First of all, the Levite was one particularly separated from his brethren for the service of God, a teacher and example of the people, responsible to perfect holiness in the fear of God. Yet no conscience of the people seems to raise any question as to the unholy alliance of the Levite with a concubine. What shall we say of this indifferent state of the people? Can it be that such example was pleasing to them? Also, what shall we say of the questionable alliances of our own day? — not perhaps with low gross forms of evil, but — with that which is respectable enough in the world's eyes, yet which compromises holiness and manifests a heart not thoroughly faithful to "one husband" — our own faithful Lord and Savior? "Let us search and examine our ways, and turn back to the Lord" (Lam. 3: 40).
2. However, we find the concubine adding greatly to the confusion by her sinful conduct (Judges 19: 2). Do we not discern here how our own careless ways may embolden another to stoop to more serious evil still? We may indeed lament it too, but how thoroughly do we judge ourselves concerning it? Would we dare to disclaim all responsibility in such matters? Such cool complacency is the sure forerunner of more solemn disclosures.
3. Let us also observe the mere friendly, gracious spirit in which the Levite recovers his concubine (v. 4). Not that we should object to grace, but where is the salt with which it should be seasoned? — the holiness so necessary in searching the poor woman's soul and restoring her in heart to the Lord, by means of her own true self-judgment? This, sad to say, is painfully lacking. Indeed, we might ask, how could the Levite possibly do such vitally important work when it is evident that he himself was not a self-judged man?
4. Nor is there a shadow of encouragement in the attitude of the girl's father. Instead of showing a broken and contrite spirit as before God, and a seriously humble and quiet state of soul, which in such circumstances was only becoming, he is quite indifferent to the shame of it all, and complacently covers it over with merry-making and false fellowship. The Levite too is fully subservient to this mere social vanity until he could stand it no longer (vv. 4-10). God forbid that we should ever accustom ourselves to indulging in such idle social pleasure; but how much more disgusting on an occasion of serious import! Yet this is not an uncommon thing.
5. Now in Gibeah, where there is no-one to show them hospitality, they are finally entertained by an old man, a sojourner from Mount Ephraim. How much like the wicked city of Sodom this city of Israel had become! Now when determined wickedness raises its head, let us consider how this old man, who has settled down in the evil city, can only think of conciliation as a means of meeting the evil. He is ready to sacrifice his own daughter, thus imitating the faithless folly of Lot (vv. 22-24). But this was not within his rights. Nor is it within our rights to make any compromise whatever with evil. Still, if we are linked with it, it makes cruel demands on us, requiring that we surrender what really belongs to God. "You who love the Lord, hate evil" is the divine decree (Ps. 97: 10). If we hated evil we should not in any way connect our name with it nor show it the least consideration. How can we dare consent to the slightest evil in order to avoid (as we hope) a greater evil? Are we so foolish as to suppose that we can subdue evil by allowing evil? But who does not discern that this is widely practiced in present day Christian profession? Where is our faith in the living God, whose power alone is able to meet the challenge of sin? What can satisfy the holiness of our Lord except our thorough separation from the evil and firm stand against it? If these are lacking, then however we may plan, compromise, and manipulate things, evil will eventually overwhelm us. What salutary, searching considerations for our souls: may they cast us truly upon God in unfeigned humiliation.
6. However, the faithless, craven Levite sacrifices his concubine to save his own neck, and the evil manifests itself in all its horror, breaking out in cruel violence and moral corruption such as even in Sodom had been hindered by the angels, but in Israel is allowed to go to its awful extent of iniquity. At least, if we do not discern in the former things the low and defiled state of Israel, yet none would certainly raise a doubt as to the repulsive wickedness of this act of the men of Gibeah. It is a matter in which all that heard it were of one mind: such evil must be judged.
But is this all? It is to be feared that too often the people of God regard it so; and the prevailing feeling here is simply that of indignation against the offenders. Yet in reality how much deeper does the whole matter go. We may in fact regard it as an undeviating principle that every such shocking exposure among the people of God should bring us all to our knees in sober, real self-judgment, before ever we take part in judging the evil. Can we, for instance, wink at those things that preceded this outbreak? Could the nation Israel rightly regard itself as clear of evil when they were required to act in this solemn case? Not by any means: the sin was Israel's sin, and it manifested a corrupt internal state that also required judgment. The nation must be brought to feel it as the guilt of the nation, not merely of the individuals. So too, in the Church of God, an occasion of such guilt is an occasion demanding the self-judgment of the Church as a whole, the self-judgment of all who may have any knowledge of, or connection with it. Compare 1 Corinthians 5: 2.
But a still darker complication arises (Judges 20: 12-17). When the tribe of Benjamin is asked to deliver up the guilty for judgment, they ignore the demands of righteousness and take up arms to defend the wicked offenders. Such is the awful power that evil wields that complicity with it is quite unhesitating and bold. Let us not underestimate the formidable power of evil, which it has gained by being tolerated, harbored and cherished in secret over a period of years. It may lead many unwary souls with it, perhaps many unwilling to believe or investigate the actual facts. Let us take care that our sympathies are not linked with the wrong camp.
Israel must act: there is no alternative. Yet twice they are defeated, with a great loss of men. True, at first they had inquired of God as to what tribe should lead in the battle, and God had answered, "Judah," which speaks of the spirit of praise in contrast to mere indignation. But it was not a real waiting on God for complete guidance. How serious a lesson for our own souls! The second time they weep before the Lord, and ask, "Shall I go again to battle against the children of Benjamin, my brother?" The Lord answers, "Go up," for there could be no altering the fact that they must judge the evil. But they lacked the consideration of "how" to go up, that is, in what spirit, and with what resources. Hence, when beaten the second time, their weeping now is attended by fasting and offering burnt offerings and peace offerings before the Lord (vv. 26-28).
There is nothing like a humble, proper appreciation of the offering of the Lord Jesus Christ to give us a right perspective of what evil is, and to enable us to judge it rightly as before God. The burnt offering reminds us that it was the glory of God supremely involved in this matter, glory which can only be rightly vindicated by the sacrifice of the holy Lamb of God. The peace offering speaks of communion with God and with one another, which had been so rudely violated, and which is secured only by the same blessed sacrifice of Christ. Why do we forget this most vital of all touchstones when faced with matters of so great consequence? This is God's resource for meeting evil, and we must seek grace to share God's thoughts if we are to know the victory which He gives "through Jesus Christ our Lord." Along with this the fasting would speak of the simple, real judgment of the flesh in ourselves, which is only properly accomplished as we view ourselves as in the light of the death of our Lord. Self-confidence invariably forgets such resources, and will invariably fail. May we turn from our pride and cling to Him whose grace and power are blessedly manifested at Calvary: He cannot be supplicated in vain.
Yet the solemn work of judgment must be finished. Evil is determined to fight to the end, and before Benjamin is subdued, thousands have fallen, both in the guilty tribe, and in Israel. Terrible was the cost of securing righteousness, but it must be done. Can we dare to be less firm with manifested evil today, under the specious plea of how many may be adversely affected by a definite, unequivocal stand against wickedness and complicity with wickedness? True indeed that God will require of us a chastened, broken spirit in dealing with it, and specially since our own low state of soul, our careless indifference, is all too sadly involved, but God's glory is far more important than the outward peace of His people. If we are broken for a reason of this kind, it is evident we need to be broken.
Again, however, let us press the fact that this was no mere isolated case of evil, but one which revealed the downward trend of the nation Israel, and God would have the conscience of all the nation in exercise, not merely to judge the grossly guilty, but to judge the deep roots of evil in their own hearts. No mere angry retribution is allowed, and before judgment they must be made to feel the reality of their own link with the evil, in speaking to God of "my brother Benjamin."
Shall we not today seek grace from our holy Lord and Savior to let these things burn into our hearts, that we may be fully with God both in the stand we take, and the becoming spirit of humiliation with which we take such a stand?
Judges 19 and Judges 20
Grievous sin had been committed in Israel, shocking, revolting to every ear that heard it. Nor was any tribe allowed to remain ignorant of, or indifferent to this defiant challenge against the holiness of the God of Israel. It was a matter of so vital consequence as to involve the entire nation.
But let us carefully note the matters that led up to the awful event, for it is these things that manifest the careless, unprofitable state of soul that characterized the nation as a whole, and which is so sadly repeated in the present history of our own dispensation of the grace of God. Evil had been allowed to gradually creep in unchallenged, and senses had become dulled to it, until by a sudden, shocking exposure we learn the essential results of the laxity that leaves the roots of evil unjudged.
1. First of all, the Levite was one particularly separated from his brethren for the service of God, a teacher and example of the people, responsible to perfect holiness in the fear of God. Yet no conscience of the people seems to raise any question as to the unholy alliance of the Levite with a concubine. What shall we say of this indifferent state of the people? Can it be that such example was pleasing to them? Also, what shall we say of the questionable alliances of our own day? — not perhaps with low gross forms of evil, but — with that which is respectable enough in the world's eyes, yet which compromises holiness and manifests a heart not thoroughly faithful to "one husband" — our own faithful Lord and Savior? "Let us search and examine our ways, and turn back to the Lord" (Lam. 3: 40).
2. However, we find the concubine adding greatly to the confusion by her sinful conduct (Judges 19: 2). Do we not discern here how our own careless ways may embolden another to stoop to more serious evil still? We may indeed lament it too, but how thoroughly do we judge ourselves concerning it? Would we dare to disclaim all responsibility in such matters? Such cool complacency is the sure forerunner of more solemn disclosures.
3. Let us also observe the mere friendly, gracious spirit in which the Levite recovers his concubine (v. 4). Not that we should object to grace, but where is the salt with which it should be seasoned? — the holiness so necessary in searching the poor woman's soul and restoring her in heart to the Lord, by means of her own true self-judgment? This, sad to say, is painfully lacking. Indeed, we might ask, how could the Levite possibly do such vitally important work when it is evident that he himself was not a self-judged man?
4. Nor is there a shadow of encouragement in the attitude of the girl's father. Instead of showing a broken and contrite spirit as before God, and a seriously humble and quiet state of soul, which in such circumstances was only becoming, he is quite indifferent to the shame of it all, and complacently covers it over with merry-making and false fellowship. The Levite too is fully subservient to this mere social vanity until he could stand it no longer (vv. 4-10). God forbid that we should ever accustom ourselves to indulging in such idle social pleasure; but how much more disgusting on an occasion of serious import! Yet this is not an uncommon thing.
5. Now in Gibeah, where there is no-one to show them hospitality, they are finally entertained by an old man, a sojourner from Mount Ephraim. How much like the wicked city of Sodom this city of Israel had become! Now when determined wickedness raises its head, let us consider how this old man, who has settled down in the evil city, can only think of conciliation as a means of meeting the evil. He is ready to sacrifice his own daughter, thus imitating the faithless folly of Lot (vv. 22-24). But this was not within his rights. Nor is it within our rights to make any compromise whatever with evil. Still, if we are linked with it, it makes cruel demands on us, requiring that we surrender what really belongs to God. "You who love the Lord, hate evil" is the divine decree (Ps. 97: 10). If we hated evil we should not in any way connect our name with it nor show it the least consideration. How can we dare consent to the slightest evil in order to avoid (as we hope) a greater evil? Are we so foolish as to suppose that we can subdue evil by allowing evil? But who does not discern that this is widely practiced in present day Christian profession? Where is our faith in the living God, whose power alone is able to meet the challenge of sin? What can satisfy the holiness of our Lord except our thorough separation from the evil and firm stand against it? If these are lacking, then however we may plan, compromise, and manipulate things, evil will eventually overwhelm us. What salutary, searching considerations for our souls: may they cast us truly upon God in unfeigned humiliation.
6. However, the faithless, craven Levite sacrifices his concubine to save his own neck, and the evil manifests itself in all its horror, breaking out in cruel violence and moral corruption such as even in Sodom had been hindered by the angels, but in Israel is allowed to go to its awful extent of iniquity. At least, if we do not discern in the former things the low and defiled state of Israel, yet none would certainly raise a doubt as to the repulsive wickedness of this act of the men of Gibeah. It is a matter in which all that heard it were of one mind: such evil must be judged.
But is this all? It is to be feared that too often the people of God regard it so; and the prevailing feeling here is simply that of indignation against the offenders. Yet in reality how much deeper does the whole matter go. We may in fact regard it as an undeviating principle that every such shocking exposure among the people of God should bring us all to our knees in sober, real self-judgment, before ever we take part in judging the evil. Can we, for instance, wink at those things that preceded this outbreak? Could the nation Israel rightly regard itself as clear of evil when they were required to act in this solemn case? Not by any means: the sin was Israel's sin, and it manifested a corrupt internal state that also required judgment. The nation must be brought to feel it as the guilt of the nation, not merely of the individuals. So too, in the Church of God, an occasion of such guilt is an occasion demanding the self-judgment of the Church as a whole, the self-judgment of all who may have any knowledge of, or connection with it. Compare 1 Corinthians 5: 2.
But a still darker complication arises (Judges 20: 12-17). When the tribe of Benjamin is asked to deliver up the guilty for judgment, they ignore the demands of righteousness and take up arms to defend the wicked offenders. Such is the awful power that evil wields that complicity with it is quite unhesitating and bold. Let us not underestimate the formidable power of evil, which it has gained by being tolerated, harbored and cherished in secret over a period of years. It may lead many unwary souls with it, perhaps many unwilling to believe or investigate the actual facts. Let us take care that our sympathies are not linked with the wrong camp.
Israel must act: there is no alternative. Yet twice they are defeated, with a great loss of men. True, at first they had inquired of God as to what tribe should lead in the battle, and God had answered, "Judah," which speaks of the spirit of praise in contrast to mere indignation. But it was not a real waiting on God for complete guidance. How serious a lesson for our own souls! The second time they weep before the Lord, and ask, "Shall I go again to battle against the children of Benjamin, my brother?" The Lord answers, "Go up," for there could be no altering the fact that they must judge the evil. But they lacked the consideration of "how" to go up, that is, in what spirit, and with what resources. Hence, when beaten the second time, their weeping now is attended by fasting and offering burnt offerings and peace offerings before the Lord (vv. 26-28).
There is nothing like a humble, proper appreciation of the offering of the Lord Jesus Christ to give us a right perspective of what evil is, and to enable us to judge it rightly as before God. The burnt offering reminds us that it was the glory of God supremely involved in this matter, glory which can only be rightly vindicated by the sacrifice of the holy Lamb of God. The peace offering speaks of communion with God and with one another, which had been so rudely violated, and which is secured only by the same blessed sacrifice of Christ. Why do we forget this most vital of all touchstones when faced with matters of so great consequence? This is God's resource for meeting evil, and we must seek grace to share God's thoughts if we are to know the victory which He gives "through Jesus Christ our Lord." Along with this the fasting would speak of the simple, real judgment of the flesh in ourselves, which is only properly accomplished as we view ourselves as in the light of the death of our Lord. Self-confidence invariably forgets such resources, and will invariably fail. May we turn from our pride and cling to Him whose grace and power are blessedly manifested at Calvary: He cannot be supplicated in vain.
Yet the solemn work of judgment must be finished. Evil is determined to fight to the end, and before Benjamin is subdued, thousands have fallen, both in the guilty tribe, and in Israel. Terrible was the cost of securing righteousness, but it must be done. Can we dare to be less firm with manifested evil today, under the specious plea of how many may be adversely affected by a definite, unequivocal stand against wickedness and complicity with wickedness? True indeed that God will require of us a chastened, broken spirit in dealing with it, and specially since our own low state of soul, our careless indifference, is all too sadly involved, but God's glory is far more important than the outward peace of His people. If we are broken for a reason of this kind, it is evident we need to be broken.
Again, however, let us press the fact that this was no mere isolated case of evil, but one which revealed the downward trend of the nation Israel, and God would have the conscience of all the nation in exercise, not merely to judge the grossly guilty, but to judge the deep roots of evil in their own hearts. No mere angry retribution is allowed, and before judgment they must be made to feel the reality of their own link with the evil, in speaking to God of "my brother Benjamin."
Shall we not today seek grace from our holy Lord and Savior to let these things burn into our hearts, that we may be fully with God both in the stand we take, and the becoming spirit of humiliation with which we take such a stand?
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